čtvrtek 15. ledna 2015 | By: Unknown

(RC) Deklarace smrti | Jaká je daň za nesmrtelnost?


Autor: Gemma Malley
Originální název: The Declaration
Rok vydání: 2013
Rok vydání originálu: 2007
Počet stran: 256
Žánr: Young Adults, Dystopie, Sci-fi, Dobrodružné
Série: The Declaration
Předchozí zrecenzované díly: XXX
Překlad: Milena Hordinová
Nakladatelství: Fragment
Anotace: Velká Británie, rok 2140. Život na Zemi se změnil od základů. Lidská civilizace už není ohrožena smrtelnými nemocemi, na které věda objevila léky. Nesmrtelnost však přináší i možná rizika - největším z nich je přelidnění. Proto byla přijata Deklarace - pokud berete léky na dlouhověkost, jste Vyvolení a nesmíte mít děti. Kdo zákon poruší, bude potrestán a dítě se stane Přebytečným - méně hodnotným občanem, sloužícím Vyvoleným. Patnáctiletá Anna s Petrem svůj osud Přebytečných odmítají, a pokusí se mu proto postavit. Podaří se jim to?

Proč jsem si knihu vybral?: Protože mě zaujalo téma.



Obálky

Opět paperback... Naše obálka se mi líbí moc. Sice ta krev, ze které je vytvořeno slovo smrti vůbec s příběhem nesouvisí, ale opravdu se mi to líbí. Velice. Originál se mi právě naopak nelíbí. Nevím jak to odůvodnit, ale nelíbí se mi. Možná nejlepší je druhá anglická (po originálu) obálka. Je zajímavě graficky zpracována, souvsí s dějem a styl písma sází na jednoduchost. A sladění barev se opravdu povedlo. Třetí anglická obálka rozhodně neuráží. Není špatná, je tam motýl, který s knihou víceméně souvisí, ale strašně mi připomíná obálku k Rudá jako rubín. Italská obálka sází na jednoduchosz, ale vlastně jediné co se mi na ní líbí je font zvolený pro název. Jinak je to jednoduché... až moc. Španělská obálka je asi nějaký pokus zkopírovat originální, v tomto případě to dopadlo ještě hůř. Barvy jsou nic moc a obličej ještě protivnější, než na první anglické.
1. Anglická 2
2. Česká
3. Anglická 3
4. Italská
5. Originál
6. Španělská



Gemma Malley je třiačtyřicetiletá spisovatelka, která debutovala veleúspěšným románem Deklarace smrti (The Declaration). U nás se kniha stala takovým bestsellerem, že Deklarace smrti je vlastně druhé vydání vyprodaného titulu Přebyteční. K této kniza napsala Gemma Malley další dva díly, nakladatelství Fragment je ale zatím nevydalo a pravděpodobně je neplánuje vydávat někdo jiný. Poté se pustila Malley do další série, tentokrát pod názvem The Killables a jednu samostatnou knihu - The Returners.

Zprvu jsem se knihy bál. Protože recenze nebyly bůhvíjaké a hodnocení na Goodreads taky. A proto mě začátek knihy překvapil. Deklarace byla čtivá a po krátkém vysvětlení důležitých reálií se začalo okamžitě něco dít.
Anna, hlavní hrdinka je opravdu postava s vymytým mozkem. Jejím nejdůležitějším cílem je stát se Užitečnou Osobou a jinak nic. Až do doby, než přijde Petr. Toho jsem dvakrát nemusel, ale nějak výrazněji mi nevadil. Oba měli dobře vymyšlené charaktery a povahy. Ale tu jako by Anna někdy za polovinou knihy ztratila.
Přibližně do poloviny knihy byl příběh vynikající. Děj ubíhal opravdu rychle a pořád se něco dělo. Pak přišla ta cca polovina. Autorka najednou začala nudně a zdlouhavě popisovat okolní svět, což nepřestalo až do konce. Přitom logičtější a lepší by bylo, kdyby s popisem současného stavu světového dění začala spisovatelka na začátku a rychlý děj, kdy se v knize pořád někam děje až do té druhé poloviny. Do té to bylo na pět hvězd.
Pak tu máme ještě až moc násilně vecpanou lásku. Myslím, že zrovna Deklarace, by se bez ní obešla. A nakonec konečnou část, která by měla být nejlepší, nejnapínavější a měla by prostě skvěle vygradovala. A stal se opak. 
Do toho konce psala autorka dobře. A pak jako... Jako kdyby začala psát moje sestra nebo jakýkoliv jiný amatér. Pár scén zde bylo naprosto nereálných a celkově to bylo nudné a špatně napsané. Líbilo se mi ale, že má kniha nějaký epilog. Že se dá první díl považovat za uzavřený a není nutné číst další...
Svět, ve kterém Anna žije je skvěle vymyšlený. Je vidět, že zrovna na něm si dala autorka opravdu záležet. Prostředí Grange Hallu a  život v něm je krutý. Hodně. A samotný Grage Hall je skvěle vymyšlený. Všechno prostředí je skvěle vymyšlené. Všechny reálie světa do sebe zapadají. 
Myslím, že nejlépe napsaná a vymyšlená postava byla paní Pincentová. Její charakter, historie a všechno bylo propracované a zajímavé. Deklarace smrti, ale postrádala zvraty. Co já vím, tak tam snad nebyl ani jeden. Ani jedna část, která by mě šokovala nebo překvapila. Nic. 

Děj


Styl psaní


Postavy


Svět


Finální hodnocení

Sice je průměr blíž ke čtyřce, ale Deklaraci dávám tři kolečka



Jednou větou: Deklarace smrti rozhodně není špatná kniha. Jen od ní nečekejte moc a (možná) bude se vám líbit.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment
Knihu lze objednat zde | e-kniha

Zdroj anotací | Databáze knih

7 komentářů:

tatomymo řekl(a)...

Páni, vypadá to zajímavě :-)
Zvu vás všechny na mou Giveaway o voňavé ceny :-)

Unknown řekl(a)...

Nechápem, prečo majú všade potrebu trepať lásku! Som z toho v rozpakoch, na jednej strane príbeh vypadá dobre a zaujímavo, ale tie nedostatky by ma dosť otravovali a neviem či by som sa cez ne preniesla.... Inak sa mi páči, že na konci hodnotíš každú vec zvlášť. :) A to, čo ja u seba volám Knižná móda je hneď na začiatku. Rada robím zbierky obalov, ale už mi tie články samostatne prídu zbytočné....

Annie řekl(a)...

Vypadá to zajímavě, ale není to můj šálek kávy=)

gemini-lotte.blog.cz řekl(a)...

Skvely typ :)

Makkakonka řekl(a)...

Knihy o budoucnosti moc ráda nemám, ale u této mne zaujal název, obálka i anotace. Pokud by mi přišla pod ruku, přečtení bych se nebránila.

Kate řekl(a)...

Joj, kniha rozhodně není špatná, ale když se zpětně podívám... Že by mě nějak zvlášť nadchla, to taky ne. :)

Julča řekl(a)...

Asi v 6. třídě jsem četla Přebytečné a knihu jsem si zamilovala, mám na ni prostě dobré vuzpomínky.. Minulý rok jsem četla Deklaraci a není to úplně top, ale díky vzpomínkám na tuto knihu.. prostě to byla moje první taková sci-fi kniha, na to nejde zapomenout :)

Okomentovat

Používá technologii služby Blogger.