čtvrtek 2. dubna 2015 | By: Unknown

(RC) Spirit Animals: Zrození hrdinů | Překvapující kniha

Autor: Brandon Mull
Originální název: Spirit Animals - Wild Born
Rok vydání: 2015
Rok vydání originálu: 2013
Počet stran: 208
Hodnocení na Databázi knih: 83%
Hodnocení na Goodreads: 4,01/5
Žánr: Fantasy, dobrodružné
Série: Spirit Animals
Překlad: Jakub Kalina
Nakladatelství: Fragment
Anotace:
Vydej se do světa, ve kterém každé dítě prochází zkouškou, aby zjistilo, jestli dokáže přivolat své spirituální zvíře. Hrstce vyvolených, kteří tuto schopnost mají, přinese svazek mezi člověkem a zvířetem výjimečné schopnosti. Daleko od sebe, v různých koutech světa, podstoupí Conor, Abeke, Mej-lin a Rolan tajemný rituál. Objeví se světelné záblesky a z nich vystoupí vlk, leopardice, panda a sokolice. V ten okamžik je budoucnost dětí, jejich zvířat a konečně celé země Erdu zpečetěna. V dávno zapomenutých končinách země se totiž začala probouzet temná síla, která se chystá ovládnout svět. Čtyři hrdiny a jejich zvířata čeká těžká zkouška…




Proč jsem si knihu vybral? Chtěl jsem zkusit něco nového, ne jen to, na co čtu samé kladné recenze.

Obálky

Obálky ve všech zemích jsou zcela totožné a nikde není nějaká výraznější změna. Pouze naše obálka má větším písmem vyvedený název knihy, než název série.
Jinak je ale nádherná.


Brandon Mull je americký spisovatel, známý především díky své pětidílné fantasy sérii Fablehaven (hodnocení na Databázi knih je průměrně 95%). Napsal také série Beyonders, Five Kingdoms a The Candy Shop War (u nás nevydané). Všechny jeho knihy sklízí velký úspěch jak u recenzentů, tak v prodejnosti. Nejúspěšnější je již miňovaná série Fablehaven. Zároveň napsal první díl k sedmidílné sérii Spirit Animals, později pak ještě napsal prequel k ní s názvem Tales of the Great Beasts (čili v překladu něco jako: Příběhy Velkých strážců). V současnosti pracuje na 4. díle Five Kingdoms.
Spirit Animals mají krásnou obálku, jak jsem již psal. A navíc je kniha udělána v tvrdé vazbě, což je paráda, protože dost často se mi stává, že se mi u paperbacků ohne roh na obálce nebo něco podobného. Proto jsem rád, když je kniha hardback. 
První díl nás musí uvést do děje, který bude probíhat ještě dalších šest dílů (plus možná pokud to Fragment vydá ještě ten prequel), čili je rozjezd trochu pomalejší. Přesto nudný není, zároveň není matoucí (jako třeba Kostičas). Jen trochu dlouho trvá než se začne dít to nejdůležitější v knize, hlavní děj a zápletka. 
Svět série je zjevně inspirován naším. Lze to poznat dle názvů kontinentů a jejich rozložení (Eura, Čung, Amaya, Niloj, Stetriol, Arktika), či způsobu života. Není to sice nápad přehršující originalitou, možná usnadňuje ale orientaci a pochopení světa. Přece jen, kniha je určena pro mladší čtenáře (oficiálně od devíti let), čili kdyby byl svět komplikovanější, série by pravděpodobně nebyla tak populární.
Popisy jsou napsány téměř mistrně. Nejsou dlouhé a přesto zvládnou popsat všechno důležité, čili ideální pro cílovou skupinu. Také vysvětlování různých faktů je napsáno stručně, ale tak aby z toho každý všechno pochopil. Kapitoly jsou krátké a čtou se dobře, navíc většinou se kapitoly střídají tak, že se vždy každá zaměří více na jednu postavu než na ostatní, to se však v průběhu knihy, hlavně ke konci, kdy jsou hrdinové všichni u sebe víceméně smaže. Celkově Mull píše chytlavě a čtivě.
Charaktery postav jsou vykresleny dobře a je jasné, že s dalšími knihami se budou rozvíjet. Postavy jsou sympatické, čtenář jim fandí a drží palce. Přesto je tu jedna věc, která mi vadila. Postava, která splňovala většinu aspektů Mary Sue. Byla dokonalá, všechno věděla, všechno uměla, byla hezká, a tak. 
Byla to Mej-Lin. Ke konci byla sice má averze k ní výrazně menší než na začátku, přesto pocit ze začátku z ní převládá. Vadila mi, přišla mi sobecká a svou dokonalostí a krásou až nesympatická. Také zacházení ke svému zvířeti a fňukání, že nedostala bojovnější mi na ní vadilo (dostala Dží, pandu). Ke konci mi přeci jen vadila méně, ale to možná způsobilo to, že se děj víc soustředil na Abeke.
Další věcí, která se mi moc nelíbila byla ta, že když autor ukázal, že i tady můžou umřít postavy a ne jen být omráčené, projevila nějaké emoce jedna, možná dvě postavy. Chápu, že byla bitva, temné časy a tak. Ale hlavním hrdinům je jedenáct a myslím, že moc mrtvol neviděli, čili aspoň smutný výrazy mohly být. Ale nebyly. 
Přes to všechno je ale Zrození hrdinů skvělé. Což mně velmi překvapilo, protože vzhledem k anotaci, jsem čekal nějakou nudnou dětskou knížečku s velkými písmeny a špatnými hrdiny. Dostal jsem úplný opak toho, co jsem čekal. Být mladší, básním o ní ještě tři měsíce po dočtení. Je akční, dobrodružná, napínavá, je všechno. Námět propůjčování zvířecích vlastností lidem a celkově námět spirituálních zvířat se sice podobá trochu Zlatému kompasu, ten je však rozhodně těžší na čtení (navíc vypadá jako nějaká zbraň na mlácení slonů, než jako knížka), než Spirit Animals. A ačkoliv je kniha určená dětem, myslím že se bude líbit i dospělým. Možná ne všem se bude líbit věk hlavních postav, pokud přes to však přejdete, myslím že by se vám to mohlo líbit, ať už je vám 9, 15, 30 nebo 50. 
Jediné čeho se trochu bojím je další díl. Série je totiž psaná tak, že každý díl píše jiný spisovatel. Takže doufám, že Maggie Stievaterová udrží laťku stejně vysoko, jako Brandon Mull, který uvedl čtenáře do světa spirituálních zvířat, Velkých strážců a boje o ovládnutí světa bravurně.

Děj

Styl psaní

Postavy

Svět

Celkové hodnocení


Jednou větou: První díl sedmidílné série uvádí skvěle čtenáře do světa Erdasu a hlavní zápletky skvěle, jednu hvězdičku ubírám hlavně kvůli Mej-Lin, jinak je ale Zrození hrdinů velmi dobrou knihou, s parádní obálkou.
Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Fragment 
Knihu lze objednat zde 

Zdroje obrázků: Fragment | Goodreads | VeEee | Spirit Animals | Youtube 
CZ trailer

Originální trailer

5 komentářů:

Makkakonka řekl(a)...

Souhlasím, obálka je naprosto dokonalá :3
Myslím, že knihu už jsem někde viděla, ta obálka je mi povědomá.
Knihu jsem nečetla, ale pokud by se mi dostala pod ruku, neváhala bych ani vteřinu!
Ještě jsem se nesetkala s dílem, kde by jednu sérii psalo více spisovatelů. Může to být velmi zajímavé. Vzhledem k tomu, že má každý spisovatel jinou stylistiku, jiný styl a jinou představu o vývoji děje, konečný díl by mohl být opravdu zajímavý.
Trailery zaujaly :)

Maddie Fiedler řekl(a)...

Recenze se ti moc povedla, ale knížka mě bohužel moc nezaujala. Což samozřejmě není tvojí recenzí, protože ta je moc pěkná :)

Kate řekl(a)...

Sedm dílů? :O Ale taky si to chci přečíst... :)

Péťa řekl(a)...

Docela mě to zaujalo, četla už jsem kladné recenze na více stránkách, pořád ale váhám, jestli to nebude moc dětské.

Anonymní řekl(a)...

Dokonalá série těžko najdete lepší. Ale v angličtině už jsou v knížkáh hodně napřed. je tam spoustu ještě nepřeloženýh knih

Okomentovat

Používá technologii služby Blogger.